Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Trajectcontrole moet snelheidsduivels weghouden

"Samen met de stad Lo-Reninge, zijn beide steden de eerste uit de Westhoek, die trajectcontrole introduceren op hun grondgebied", bevestigt burgemeester Peter Roose (Veurne Plus).

10/07/2022

"Het College van Burgemeester en Schepenen heeft vorige week een concessie afgesloten met het bedrijf TaaS (Macq en Trafiroad) om in de dorpen Avekapelle, Beauvoorde, Bulskamp en Houtem trajectcontrole in te richten met het oog op een permanente handhaving van de snelheid in de zone 30 of de bebouwde kom. Ook langs de Albert I laan, een gewestweg, komt er een gelijkaardig controlesysteem" : legt burgemeester Peter Roose (Veurne Plus) uit.

De trajectcontrole meet de gemiddelde snelheid van een weggebruiker aan beide zijden van het dorp. Wie zijn traject in het dorp start of beëindigt is niet meteen het onderwerp van de controle, wel de passanten die vaak het dorp "doorvliegen". In het verleden werd in meerdere dorpen via infrastructurele ingrepen gepoogd om de snelheid te milderen, maar dit leidde niet altijd tot de gewenste resultaten en ook tussen de dorpsbewoners was er ook niet altijd consensus over de keuze van de ingrepen.

De concessie voorziet dat tegen het einde van het jaar de eerste installaties zullen geplaatst en in werking gesteld worden. Tegelijkertijd  zullen vanaf 1 januari 2023 de kleine snelheidsovertredingen (minder dan 20 km/uur te snel) via een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) afgehandeld worden. Het GAS-tarief schommelt tussen de 53 en de 136 € naargelang de vastgestelde snelheid.

Voor zware snelheidsovertredingen blijft het parket en de rechtbank bevoegd.

Volgens burgemeester Roose tonen lokale studies aan dat na de introductie van de trajectcontrole het aantal snelheidsovertredingen heel snel reduceert, wat de leefkwaliteit in de betrokken dorpen enkel maar ten goede zal komen.